Om du eller någon du känner har hoppat på keto-tåget så kan det vara lite klurigt att veta vilka alkoholhaltiga drycker som är tillgängliga. Många viner innehåller för mycket kolhydrater för att det ska fungera på keto-dieten, som försätter att man får i sig högst 20 till 30 gram kolhydrater per dag. Två stora glas Cabernet Sauvignon är därför inte gångbart! Men det finns alternativ och då menar vi inte att du bör nöja dig med drycken som kommer från din kaffebryggare eller espressomaskin.

Det går att dricka rödvin på keto, men då ska man helst hålla sig till ett litet glas. Ren sprit, som whisky, gin, tequila, rom och vodka, är faktiskt helt fria från kolhydrater. Det är när man börja mixa med dricka och juice som sockerhalten snabbt stiger i nivå. Men då kan man så klart använda sig av kolsyrat vatten istället och kanske en liten skvätt citron, även om man också ska vara försiktig med frukt och bär. (Om du är nybörjare så kanske det är bäst att ta ut både riskokare och brödrost till garaget för det får man heller inte konsumera!)

Vissa viner och ölsorter har relativt låga nivåer av kolhydrater, men det lönar sig att vara noggrann med att läsa på etiketterna. Och man bör också känna sig själv väl: klarar du av att stanna vid ett litet glas rödvin, eller kommer frestelsen att ta ett till vara för stor? Av denna anledningen är det många som låter bli alkohol när de förhåller sig till keto-dieten.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *